måndag 27 augusti 2012

NYPONSOPPA

Det finns en sommarstuga i skåne där jag brukar vara. Där växer nyponbuskar längs stranden. Min morfar berättar om att bondmororna brukade komma ut till kusten och plocka av alla nypon för att göra nyponsoppa på hösten när sommargästerna åkt hem.  

Det var som en ny tanke för mig, att nyponsoppa görs av... nypon! Inte pulver. Såklart. Nyponen växer fortfarande överallt runt stugan. Jag gör ett försök!

Själva receptet googlade jag mig till, här finns en länk till det jag utgick ifrån. 


Det tog ganska lång tid att rensa nyponen, jag tog bort blomstertjafset och kärnorna.

Att gröpa ur klipulvret ur nyponen med en liten sked tyckte jag var det som fungerade bäst.
Jag kokade nyponköttet med vatten och pressade det sedan med en potatispress eftersom sommarstugan inte är utrustad med mixerstav. Jag tror att någon form av mixer säkert kan vara bättre eftersom det hela blev ett rätt kladdigt projekt. 


Vissa åt nyponsoppan osockrad med god aptit.


Andra åt den när sockret hade tillsatts, med vispgrädde och mandelbiskvier. 
Inte det minsta äckligt faktiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar