fredag 21 september 2012

PÄRON PÅ FRUKTKARTAN

Det här var en nyhet i radion häromdagen, att några har startat en fruktkarta där man kan lägga in eller hitta fruktträd som står så att folk kan plocka om de vill. Offentliga fruktträd, bara att ta.
Flera sådana finns där jag bor, jag la in dem på kartan igår. Det såg lite glest i ut göteborgsregionen.

En av höstens trevligaste traditioner är att Maja kommer hem till mig och så går vi till päronträdet och plockar. Hon är en modig typ så det är hon som får klättra upp i trädet och hoppa på grenarna så att päronen trillar ned. 

Jag står på marken med päron vinandes runt huvudet och fångar de som faller så gott jag kan.



I går var den stora päronplockardagen. Idag: ingefärspäron!


Såhär kan en göra (enligt Icaförlagets stora kokbok):
2 kg små fasta päron
1 liter vatten
1,2 kg socker
färsk ingefära (fast kokboken säger torkad)
lite atamon om en vill

Koka upp vatten, socker och ingefära
Skala päronen, skrapa själkarna 
Koka päronen i lagen tills de är mjuka, det tar ca 45 minuter - 1 timme
Fiska upp päronen, lägg dem i rena burkar, koka ihop lagen lite och slå över den. 
Häll i atamon enligt instruktionerna på flaskan, om en vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar